Translator

torsdag 10. januar 2013

Ny Tidens Fenomen: Bloggkrig!

Jeg må bare begynne med å si - Herregud. Aldri har jeg skjemtes så mye av å oppdatere nettleseren så ofte, etter noe så unødvendig. Jeg må seriøst ta meg sammen. Du er voksen, Stine, 22 år gammel! Ta deg sammen! Get over it!

Jeg snakker selvfølgelig om disse såkalte "bloggkrigene" som flyter rundt om dagen. Hva er en bloggkrig, spør du? bortsett fra utrolig avhengighetsskapende og underholdende? og fullstendig latterlig? og det eneste lyset i hverdagen min i disse dager???

En bloggkrig er (per min definisjon - er du ikke interessert i min definisjon, er utgangen oppe til høyre) en konflikt mellom bloggere, hvor man bruker sin egen blogg og plattform til å slenge dritt om hverandre. Det er aldri mindre enn 2 deltagere, men det er som regel mange involverte, siden følgere og fans fra hver blogg gjerne tar seg friheten til å trashe motparten i kommentarfeltet hos begge sider. Dette medfører at det skapes en god del oppstyr rundt disse krigene, gjerne mye mer enn nødvendig, da bloggere er kjente for å ha over-gjennomsnittlig dedikerte fans. Går ut ifra at de fleste av dere har litt kjennskap til Twilight? Bloggfølgere kan like gjerne sammenlignes med de ivrige tilhengerne i "Team Edward" og "Team Jacob":

(Sett inn bloggnavn etter eget ønske!)

Disse bloggkrigene kan omhandle alt mellom himmel og jord - alt fra ekskjærester som har slått opp, er bitre og lekker personlig informasjon om hverandre, venninnepar som plutselig ikke er venner lenger eller mammabloggere som kritiserer alt fra hårfargen til beinbygningen på barna til hverandre. Veldig ofte er det også slik at "ukjente tredjeparter", altså anonyme lesere, legger inn kommentarer og tilleggsinformasjon som ikke har vært belyst tidligere. Derfor er det engang slik at det alltid vil komme ny informasjon, og derfor vil også en krig vare en stund - til bloggerens frustrasjon, og leserens glede!

(Denne har jeg laget helt selv - all right reserved, copyright, trademark osv!)




I slutten av innleggene poster de gjerne femten bilder av seg selv (her skal jeg ikke poste noen eksempler av meg selv, desverre), gjerne med dypere tekster og dikt om døden og natta, limt inn på tilfeldige bilder. Vanligvis er det jenter som gjør dette, men det finnes unntak hos gutter også. Uavhengig av kjønn, kan f.eks. bli seende slik ut:



Det tar som regel ikke lang tid før hans/hennes bloggnemesis poster et "svar", hvor formålet er det samme som i forrige eksempel - Å skrive om hvor "ferdig de er med hverandre", at livet er urettferdig, hva slags slemme ting de angrer på at de har funnet seg i, og så videre:

(Denne har jeg også laget helt selv - all right reserved, copyright, trademark osv! 

... Og slik kan det fortsette i ukesvis. Før eller siden vil det sannsynligvis ende med at:
a) En av partene sletter bloggen sin.
b) Tredjeparter griper inn og stopper konflikten.
c) Begge parter har tjent nok fame and fortune på konflikten, og blir offisielt "venner" igjen.
(WTF?)

La meg belyse punkt c)En god del bloggkriger som rett og slett har vist seg å være PR-stunt. Å trashe andre på nettet har vist seg å være en ekstremt god metode å øke lesertall og å bli "populær" på, og det er ikke til å skyve under teppet at det funker fjell. Jo større hemmeligheter og jo mere personlig informasjon som lekkes ut, jo flere er det som tar seg friheten til å stikke nesa innom bloggen i tid og utide på jakt etter nye oppdateringer. Alle besøk teller, alle klikk er med på å utgjøre økning på besøksstatistikken! Er det ikke ironisk at det er slike snushaner som meg (og helt sikker dere som leser dette og!) som er med på å finanisere inntekten til bloggerne på topplista, fordi vi ikke har bedre å gjøre? Min hunger for nysgjerrighet og behov for tilfredsstillende underholdning er faktisk avgjørende for bloggernes suksess. Tenk om jeg hadde brukt tiden jeg bruker på å oppdatere diverse blogger på noe konstruktivt? Som å oppdatere min egen blogg en gang iblant? Se her, nå er vi tilbake til det faktum at jeg burde skaffe meg et liv igjen...

Jeg skal runde av straks -  men til dere som fortsatt ikke har skjønt hvordan det ligger an:
( masse sko = evig glede )

Likevel har jeg ikke så altfor dårlig samvittighet for at jeg syns det er underholdende at folk har så lett for å blottlegge seg på the word wide webenkelt som mange gjør. Selvfølgelig blir jeg, på lik linje med resten av verden, nysgjerrig på hva som får et menneske til å poste lettkledde bilder av seg selv i desperate forsøk på å få flere lesere, men det er bare en bonus. Det som forundrer meg mest er alt folk klarer å lire ut av seg!
En ting er å skrive noe lite gjennomtenkt i et uheldig øyeblikk, men å blottlegge hele livet sitt, forholdene sine og lignende vil alltid kunne slå tilbake. Et solid flertall velger enten å gi blaffen i det, eller tenker ikke over det i det hele tatt.

Ja - Jeg vil heller ha en blogg med 4 faste lesere i uka som liker måten jeg blogger på og meg som person, enn 5000 snuskete menn som er inne for å se på bilder av meg som poserer som en flodhest i bikini. 




Konklusjon? Takk for ytringsfrihet i Norge, og at det finnes så mange korttenkte mennesker der ute.
(Tar gjerne tilbakmeldinger på innlegget i kommentarfeltet. Ikke vær redd, jeg har ingen toppliste jeg skal lire meg oppover eller annonsører i kø :)



1 kommentar:

  1. OMG!!! du er zå slem og tjukk og brei! du ahr ingen venner!! ingen liker dei! slut å skrive styge tign på blågen!!!!

    SvarSlett